Vendela: Hijabupprop

"Med anledning av det inträffade(höggravid muslimsk kvinna blev misshanlad) kommer vi härmed att utlysa ett hijabupprop. Vi uppmanar alla medsystrar i Sverige – religiösa som icke-religiösa – att under i morgon den 19 augusti beslöja sig i syfte att visa solidaritet med alla muslimska kvinnor som alltför ofta får utstå trakasserier och våld. Vi hoppas på att ni tar debatten på jobbet, på bussen, på banken. Vi önskar att ni tar ställning för kvinnors rätt att få klä sig precis som man själv vill i det offentliga rummet utan att riskera påhopp.

De kan slå ner en ensam höggravid kvinna på grund av hennes tro, men de kan omöjligt slå ner oss alla om vi tillsammans står upp för rättvisan."

 

(Läs hela artikeln här: http://www.aftonbladet.se/debatt/article17314519.ab)

 

 

Jag vill så gärna bära en slöja. Jag vill visa att jag är emot våld mot slöjbärande kvinnor.

Men jag vågar inte. Hur hemskt är inte det? Jag är en sån som alltid säger det jag tycker och tänker och står för det. Men jag skulle inte klara av att en hel dag känna mig så utstirrad. Usch det känns så hemskt att jag inte kommer vara delaktig i det här. Men jag försöker bidra lite i alla fall genom att skriva här på bloggen, twitter och instagram! 

 

Så jag ber er att bära slöja imorgon, eller göra som jag och bara sprida vidare. It's the right thing to do! 

 

Föresten, Gina Dirawi svarade min tweet, amagaad! Jag skrev ungefär såhär till henne "Jag är bara femton år men jag skulle vilja säga att jag är feminist. Och jag tänker bära slöja imorgon." För hon var upprörd över att feministerna inte hade varit så aktiva i det här. Så jag ville bara visa att lilla jag i alla fall var aktiv ;) Fast jag tog bort kommentaren igen när jag insåg att jag inte skulle våga bära slöja.. Men visst är det coolt att hon svarade?

 

Kommentarer


Namn:
Kommenterar du ofta?

Din e-postadress:

Har du en blogg?

Din kommentar:

Trackback